
Een eigen horecazaak verbouwen, starten en inrichten is niet iets wat je zomaar even doet. Het is belangrijk om hier goed op voor te bereiden. Er zijn allerlei dingen die belangrijk zijn om vooraf goed op een rijtje te hebben. Je kan dit het beste doen door een plan te maken. In dit artikel geven we alvast een aantal handige tips.
Direct aan de slag
Nu heb je je droomsleutel en is de koop- of huurovereenkomst getekend. In de droom heb je alles al geregeld en is alles helemaal naar wens. Maar helaas is de realiteit dat er nog veel werk aan de winkel is. Daarom is het mogelijk dat er nog renovatiewerkzaamheden moeten plaatsvinden. Ook zijn er allerlei regels waar je je aan moet houden om te renoveren. Lees deze goed door en kijk of u een vergunning nodig heeft. Als dat allemaal gedaan is, kan het echte plezier beginnen! Welke kleur wil je op de muur en wat voor vloer wil je betegelen? Maar ook tafels en stoelen zijn erg belangrijk. Kies niet alleen stoelen die u mooi vindt, maar onthoud dat ze gemakkelijk schoon te maken moeten zijn.
Welke stijl wil je?
Dit is een belangrijke succesfactor voor uw bedrijf. Het interieur en de aankleding bepalen de sfeer. Zorg er daarom voor dat het meubilair aansluit bij uw ideeën. Wil je een intieme sfeer in de zaak creëren of kies je voor een strakke, moderne of chique inrichting? Praat erover met mensen, maak een moodboard voor kleur-, patroon- en stijlcombinaties en kies wat past bij wat je de doelgroep wilt bieden. De locatie van de bar, de keuken en een horeca koelkast is even belangrijk. Wil je een open keuken waarbij je je gasten begeleidt bij de bereiding zoals we dat vaak zien in de Aziatische keuken of kies je voor een keuken achter gesloten deuren? Naast de uitstraling van je eet- en drinkgelegenheid zijn dit ook belangrijke factoren die de stemming bepalen.
De opening
Als alles klaar is, is het tijd om een horecabedrijf te openen. Een mooi moment laat een positieve indruk achter. Voor een goede opening is het handig om de toets van tevoren te organiseren. Nodig vrienden, familie en buurtbewoners uit om hun mening te geven over het menu, de ruimte en meer. Verzamel feedback en vier vervolgens de daadwerkelijke grote opening. Zorg voor naamsbekendheid en verbind de doelgroep met jou.
Zoals je kan lezen zijn er een aantal dingen die handig zijn om voor te bereiden.